Eerste week in Vietnam - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Stan Steekelenburg - WaarBenJij.nu Eerste week in Vietnam - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Stan Steekelenburg - WaarBenJij.nu

Eerste week in Vietnam

Door: Stan van Steekelenburg

Blijf op de hoogte en volg Stan

07 Augustus 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Hier weer een verhaaltje vanuit Vietnam.
Mijn eerste week zit er op en het gaat best aardig. Maandag begonnen met stagelopen bij Dalat Hasfarm, een groot bedrijf gespecialiseerd in het opkweken van jong plantmateriaal en het afbroeien van chrysanten. Ik ben gevestigd in het chrysanten deel van het bedrijf dat in Daron ligt wat 45 minuten rijden is vanaf mijn hotel.

Maandag 1 augustus:
Maandag werd ik eerst nog op gehaald door een auto van het bedrijf, om 7:15 was er afgesproken dat ik werd op gehaald wat 7:45 werd helaas maarja niks aan te doen. Ik werd naar het kantoor gereden om nog wat contracten in te vullen om vervolgens met een vrachtwagen naar Daron te worden gereden. Onderweg een hoop gezien en kennis gemaakt met de Vietnamese wegen die soms ineens een stukje missen. Op het bedrijf aangekomen werd ik rondgeleid door Vuong een klein verlegen Vietnamees mannetje die zorgt voor de personeelsplanning die best aardig Engels spreekt. Achterop de brommer het bedrijf verkend en mensen met wie ik moet gaan samenwerken ontmoet, zoals Lien hoofd van de Bio-Pro tak van het bedrijf. Bio-Pro is een onderdeel dat zich bezig houdt met de ontwikkeling en productie van biologische gewasbeschermingsmiddelen, de rede waarom ik hier ben. Na een lunch op het bedrijf (rijst met varken, tofu en Chineese kool). Ben ik met Lennart een controle rondje door de kassen gelopen en het gewas een beetje leren kennen. Om 4 uur met de bus weer terug richting Dalat en dat was mijn eerst stage dag. 's Avonds weer met mezelf uiteten geweest in een Vietnamees tentje voor weer een boordje rijst.

Dinsdag 2 augustus:
Stage dag nummer 2 was om 6 uur begonnen toen ik op de bus stond te wachten voor mijn hotel, na de reis van 45 minuten ben ik begonnen met het beschrijven van de plagen die voorkomen op het bedrijf (hier ben ik de rest van de week mee bezig geweest). In de pauze werd ik door Vuong uitgenodigd om mee te gaan naar z'n Engelse studieclubje, dit is een groepje van werknemers die zichzelf Engels aan proberen te leren. Tijdens het vertellen van alles en nog wat in het Engels nog kennis gemaakt met een aantal soorten fruit die zeker niet vies waren. Om 4 uur weer de bus en rond 5 uur weer in het hotel, op de weg naar het hotel een bakkertje gevonden waar ik een Nederlands ontbijt kon halen dat gewoon uit brood bestaat.

Woensdag 3 augustus:
Zelfde als dinsdag maar zonder Engels studieclubje.
Pizzatent gevonden \(^o^)/

Donderdag 4 augustus:
Zelfde als woensdag.
Sushi gegeten.

Vrijdag 5 augustus:
Nog steeds hetzelfde als dinsdag, woensdag en donderdag maar ben nu wel klaar en er is positief op mijn verslag gereageerd en er komen zelfs nieuwe inzichten uit.

Zaterdag 6 augustus:
Ochtendje verder gegaan met het volgende op de opdrachtenlijst: zorgen voor verbeterde toepassing van de Bio-Pro producten, nog steeds achter de computer helaas. Wel een bedrijfsbrommer gekregen om heen-en-weer te crossen tussen de plastic kassen. Vandaag ook voor het eerst met mijn ouders gesproken via Skype wat erg fijn was.

Zondag 7 augustus:
Vanochtend om 9 uur achter op de brommer van Vuong gestapt en een typisch Vietnamees ontbijt gehaald, een kom Furr. Furr is een soort noedelsoep met verschillende soorten vlees, niet makkelijk met stokjes te eten maar wel erg lekker. Na het ontbijt zijn we naar een boeddhistische pagode gegaan die erg in Chinese stijl was, niet heel mooi maar wel leuk om e zien. Daarna doorgereden naar de Tiger Waterfalls, deze watervallen zijn niet heel makkelijk om te bereiken door de slechte weg maar wel mooi om te zien. Vervolgens op de weg terug naar het hotel kennis gemaakt met een Vietnamese regenbui, maar in m'n witte poncho met roze stippen nog redelijk droog gebleven.

Dat was het wel weer voor deze week, komende week weer veel research doen en hopen dat weer nuttig onderzoek kan doen.

• 07 Augustus 2016 - 15:17

Ingrid:

Hi Stan, het lijkt me een hele overgang om meteen middenin het Vietnamese leven te stappen! Het zal af en toe best even wennen zijn, maar het gaat je goed af zo te lezen! Veel succes met je stage en natuurlijk ook veel plezier gewenst van Jos, Jens, Thijs en je tantetje Ingrid! We zullen deze feestweek in De Lier op je proosten!

• 10 Augustus 2016 - 14:59

Eline:

Ha Stan,
    Fijn om te horen dat je leuke en interessante dingen te doen hebt en je een beetje op sleeptouw genomen wordt! Alvast een goede eerste week, dan kan de rest alleen nog maar leuker worden :)

Groetjes van Eline