Week 5 in Nam zit er al op - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Stan Steekelenburg - WaarBenJij.nu Week 5 in Nam zit er al op - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Stan Steekelenburg - WaarBenJij.nu

Week 5 in Nam zit er al op

Door: Stan van Steekelenburg

Blijf op de hoogte en volg Stan

04 September 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Ik zit ondertussen al ruim 5 weken in Vietnam al voelt het nog niet zo, de tijd vliegt voorbij en het is weer weekend voor je het door hebt. De eerste proef die ik in week 33 heb ingezet is afgelopen dinsdag geëindigd met interessante resultaten. Deze proef moet in week 42 nog eens herhaald worden om echt een conclusie te kunnen trekken. Van de week was er een Deen op bezoek die zelf in de bio-bestrijders zit en die was super enthousiast over hoe de proef was uitgevoerd, dus dat was een mooi compliment voor Duc en mij.
Ondertussen ben ik al weer bezig met 2 nieuwe proeven die voor het bedrijf van grote invloed kunnen zijn op bepaalde strategieën wat betreft de grond. Er komen hier veel nematoden (aaltjes) voor in de grond die de chrysanten ernstige kunnen beschadigen door het veroorzaken van vooral groeiachterstanden. Er word al gewerkt met verschillende goedaardige schimmels om de planten te beschermen en de nematoden te bestrijden, maar nu wil het bedrijf de invloeden van deze schimmels op grote schaal gaan testen en dan komt een stagiair goed van pas. De test wordt komende week ingezet en de week daarop worden de eerste resultaten gemeten van de verschillende behandelingen. De andere test is het zoeken naar een compost waar de goedaardige schimmels zich het beste kunnen ontwikkelen en dus de plant beschermen. Alle tests doe ik in samenwerking met de Vietnamese staf die zich al met de verschillende onderwerpen bezig houden binnen het bedrijf. De communicatie verloopt tot nu toe best aardig dus dat scheelt.

Tussen de stage door probeer ik nog wat te zien van het land en dat is me vorig weekend aardig gelukt. Ik ben met Easy Rider Duc naar Nha Trang gereden achterop de motor, zaterdag middag half 2 vertrokken om om 7 uur in het hotel in Nha Trang aan te komen. De rit naar Nha Trang was echt mega, de regen maakte het misschien nog wel mooier, tussen de bergen door naar de kust gereden en heb iedere seconde van het uitzicht genoten. Na zo'n rit viel de stad vol Chinezen en Russen best tegen. 's Avonds met Duc zitten dineren en nog een biertje gedronken en toen lekker vroeg naar bed om de volgende ochtend al om 6 uur aan het strand te liggen. Het strand had ik ook wel snel gezien en na 3 kwartier naar het hotel gegaan voor een ontbijtje met Duc die met vervolgens de attracties van de stad heeft laten zien. Het is erg warm in Nha Trang en ben blij dat het in Da Lat een stuk koeler is. Duc heeft me de grote markt van Nha Trang laten zien die erg druk was en moest overal bukken om onder de parasols door te kunnen lopen (toch nog een keer of 3 mijn hoofd gestoten). Vervolgens zijn we doorgereden naar Po Nagar Cham torens die al in de achtste eeuw zijn gebouwd en erg mooi waren om te zien. Ik heb ondertussen wel een hekel aan de selfiestick gekregen en aan massa toerisme, want wat kan dat een hoop moois verzieken. Na de torens hebben we nog een aantal vissersdorpjes en een haven bezocht die mij een indruk gaven over hoe de mensen daar aan eten en geld komen. De weg vervolgd naar de Orchid Waterfalls, een natuurpark met verschillende watervallen waar je lekker kunt zwemmen. Om de watervallen te bereiken moest je een soort speurtocht doen die je over grote stenen en smalle doorgangen leidde om uiteindelijk beloond te worden met een lekker frisse duik. Op de weg terug naar Da Lat nog een moesson buitje over ons heen gekregen maar uiteindelijk Da Lat droog en met een zonnetje bereikt.

Dat was het wel voor nu, tot het volgende verslag. Từ biệt (Vietnamees voor doei)

  • 16 September 2016 - 22:38

    Arno:

    Ha Stan.
    Met plezier lezen wij je verhalen,het is echt een prachtig land hè.
    Fantastisch dat je het zo getroffen hebt met je stage, dit vergeet je nooit meer.
    De beste manier om te leren dat er meer is dan mohhhh en Heineken bier, wat is jouw favo vietnamese merk? Saigon, Tiger of Hanoi.
    Het weer is hier de laatste tijd mooier en vooral droger dan bij jou,30gr al een week lang dus elke dag naar het strand van ter heide, niet zo mooi als in Nha Trang misschien maar we doen het er maar mee.
    Ik hoop dat je veel goede ontdekkingen doet want met dat mooie weer is de toename van insecten ook weer heftig en als dat toch eens biologisch zou kunnen.
    Stan, nog een hele mooie tijd toegewenst van je peetoompje.

  • 01 Oktober 2016 - 05:22

    Stan Van Steekelenburg:

    Xin chao.
    Dat is mooi om te horen dat mijn verhaaltjes met plezier worden gelezen :). Ja het is echt een verschrikkelijk mooi land en de mensen zijn hier zo leuk echt helemaal super. Ja dat heb ik zeker, baal er stiekem wel van dat de tijd zo hard gaat. Mijn favoriete biertje is Tiger die vind ik het beste smaken maar 333 gaat ook best. Ja ik lees het af en toe, dat er weer een warmte record is gesneuveld en mislukte oogsten door de droogte. Nou ben zeer tevreden met de temperatuur hier, zou er niet blij van worden als het altijd een graad of 30 zou zijn. Het regenseizoen loopt over een maand af dus hoop nog even te kunnen genieten van wat drogere dagen.
    Die mooie tijd komt helemaal goed hoor peetoompje, tot over een maand of 4 gok ik zo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stan

Actief sinds 27 Maart 2012
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 11092

Voorgaande reizen:

29 Juli 2016 - 16 December 2016

Stage Vietnam

13 April 2012 - 10 Juli 2012

Stage Chili

Landen bezocht: